Minnen från hösten 1998
Vill vi se oss själva ska vi se våra barn. Om jag som vuxen har svårt att vara i stillhet och varva ner, söka mig inåt. Hur ska jag då kunna lära mina barn det?
Om jag lyckas så kan jag inte heller få bekräftelse direkt. Barnen går alltid sina egna väger när de blir vuxna och får sina egna värderingar. Påverkade av oss. Meditation kan vara mycket bra för barn både för stillheten och att stimulera fantasin. Barn är oförstörda och de har ännu inte när de är små hunnit få så många negativa livsupplevelser. Barnen är duktiga på att ta sig tid för att vända sitt medvetande inåt. Vi vuxna bör ge dem den tiden. Det är nyttigt att ha tid då man inget gör och bara har tråkigt för det stimulerar deras fantasi och kreativitet samt ger dem vila. Vi bör ge dem tid att vara i sin egen lilla värld.
Kreativ visualisering kan vi lära våra barn. Hur de med hjälp av inre bilder blir målmedvetna i tanken. Tanken som kommer att återskapa den riktiga verkligheten hos dem. Under hösten 1998 hade vi drop in meditationer för vuxna. En väninna till mig var också med under dessa kvällar. Hon har 5 barn. De blev naturligtvis nyfikna på vad vi gjorde. Så vi bestämde att vi skulle ge både hennes och mina barn en egenhelkväll med Reiki och meditation. Vi gav tillsammans med barnen gruppReiki. Vi tittade också efter vilka hjälpare och änglar de hade med sig. Vi samtalade med barnen om dit och datt. De fick också prova energimassage stolen.
Men vi började det hela med en guidad meditation.
Vi satt vuxna och barn i en ring med tända ljus och lugn musik. Bara detta fick alla vilda ungar att andaktsfullt sitta still i ringen och bara vara. Till och med mina små pojkar som bara var 3 år då rörde inte en fena. Jag bad dem sluta ögonen och gjorde en vägledd meditation fast annorlunda än med vuxna.
Jag talade lite fortare.
Sedan återskapade jag bilder hos dem som de kände igen.
Jag tog dem med till badplatsen. Jag bad dem göra olika saker på badplatsen. Jag bad dem också ligga stilla i sanden och känna värmen från solen, uppleva vattnet, sanden osv. Sedan finns där en stor vattenrutschbana som leder rakt ned i vattnet som de åkte i. Mamman som satt bredvid och såg sina barn blev rörd till tårar. När hon såg den glädje barnen utstrålade när de följde med på min vägledda resa. Till och med mina två 3 åringar följde med på resan utan problem.
Jag avslutade det hela med att de såg sin egen mamma (min vännina) åka i rutschbanan ned i vattnet med ett jätteplask. Då började alla barnen skratta och kom naturligt tillbaka till rummet.
Den här typen av inlärning är mycket viktig. Att låta barnen skapa egna bilder och upplevelser. Inte på det traditionella viset genom att måla, rita och sjunga. Den här upplevelsen som de får kan ingen sätta värderingar på. Å vad duktig du är på att rita, dansa, bygga. Här får de skapa en inre total positiv verklighet som de enbart delar med sig själva
Jag kan varmt rekommendera detta för just dina barn.
Skapa en berättelse av något barnet känner till och väv in den kunskap du vill förmedla i den.
Avslappning, glädje, trygghet som att berätta en positiv saga för dem med kända vyer.
När mina barn växte upp så brukade vi använda orakelkorten och tarotkorten för att berätta historier och sagor för varandra. Vi satt då tillsammans, drog ett kort och berättade en saga. Sedan fick nästa ta ett kort, se på kortet och fortsätta sagan. Det blev många spännande sagor vi fantiserade fram.